Зазвичай ми дізнаємося про необхідність завтра здати “роботу” в чорну годину – десь по дев’ятій, під час запихування школярика в ліжко. Притримуючи око, яке несамовито сіпається, сором’язливо копіпастимо перший-ліпший приблизно пасуючий текст або шматок статті з вікіпедії, тулимо пару картинок і пхаємо до рюкзака флешку. Подумки в цей час шлемо прокльони тим, хто придумав таку дурню, адже дитина б сама ніколи того проекта не зробила…
Якщо розібратися, то це завдання – взагалі не реферат.
Рефера́т (лат. refero — доношу, повідомляю, переказую.) — короткий переказ змісту наукової роботи, книги або вчення, оформлений у вигляді письмової публічної доповіді; доповідь на задану тему, зроблена на основі критичного огляду відповідних джерел інформації (наукових праць, літератури по темі).
Отже, щоби написати реферат, необхідно, приміром, прочитати 20 книжок і 30 статей і тоді підсумувати: думка авторів щодо походження фіолетових кроликів-гарнюнь істотно різниться. Приміром, номер 1 вважає, що … (посилання). Номер два йому опонує … (посилання). І т.д.
Вочевидь, це не зовсім те, що прагне отримати шкільний вчитель.
Насправді вашій дитині потрібно написати повідомлення на задану тему – тобто почитати, зорієнтуватися у ключових пунктах та викласти це все, бажано логічно та з картинками. Алгоритм виконання такої роботи і в першому, і в 9 класі однаковий, просто рівень майстерності відрізняється.
Отже, з першого класу вчимо дітей правильно підходити до написання повідомлень. Для цього застосовуємо контрольні запитання.
1. Коли це потрібно здати?
Це питання важливе, щоби уникнути перевантаження. Вочевидь, якщо робота “на вчора”, потрібно зосередитися на компактному викладенні й не сильно вбиватися над дизайном і пошуком ідеальних картинок.
2. Що саме я повинен розказати?
Яка тема повідомлення? Чи я точно розумію, “куди копати”? Приміром, якщо тема сформульована як “Причини вимирання динозаврів”, чи доречно буде більшу частину доповіді витратити на опис того, які бувають динозаври? Допоможіть учню зосередитися на тому, про що його питають, і не розпорошуватися.
3. Складіть план.
Якщо тема передбачає дослідження, одразу подумайте про висновки, тоді сформулюйте тези/докази, потім додайте вступ і висновки. Якщо вам потрібно розповісти про біографію або інший послідовний розвиток подій – позначте головні пункти: народився-вчився-женився-прославився-помер, щось таке 🙂
4. За потреби деталізуйте план і починайте збирати інформацію.
Не списуйте! Дайте учню можливість переказати прочитане своїми словами – саме так розвивається критичне мислення і вміння аналізувати інформацію.
*** саме час поговорити з дитиною про безпечний пошук в інтернеті, джерела, яким можна і не варто довіряти тощо
5. Доберіть картинки чи відео, потрібні, щоби ілюструвати те, про що ви розповідаєте.
Пам’ятайте про копірайти! (у гуглопошуку можна увімкнути опцію “шукати тільки картинки з відкритою ліцензією)
6. Напишіть текст на основі п.4. Перевірте його!
7. Не забудьте про оформлення.
У “реферата” має бути назва і автор (прізвище-клас). Якщо є час і натхнення, на останній сторінці можна додати список використаної літератури.
Оце й усе. Наступного разу поговоримо про “презентації”.